Matt e Mark Thibideau registrano live questo nuovo mix per Electronique.it stravolgendo parte delle loro tracce ed elaborandole affinché suonino completamente differenti dalle originali. I due producers canadesi sono due nerd dei sintetizzatori modulari che negli anni si sono prodigati nella stesura di brani deep che hanno molto a che fare con il dub, la techno e l’house. Generi che ritroviamo in questo mix esclusivo che è un vanto poter pubblicare.
Buon ascolto!
Per iniziare puoi dirci in che modo ti sei avvicinato alla produzione musicale ed all’arte del djing?
Abbiamo iniziato da giovani con delle tastiere Casio, poi sono passato ad un sintetizzatore Moog mentre Mark aveva un MiniKorg, un Doctor Rhythm ed un registratore a nastro.
In quel tempo la nostra musica era basata su sonorità più industriali, poi, lentamente, si è evoluta in forme diverse prima ambientali e quindi techno ed house.
Non abbiamo mai suonato realmente come Dj, eravamo più affascinati dalla produzione, dai sintetizzatori e dai samplers.
Come definiresti/descriveresti la musica che ami proporre?
Matt: direi deep con elementi melodici e struttura armonica. Di solito ha elementi dub e minimalismo house e techno. Tuttavia la chiave resta la melodia. Trovo ci sia troppa musica senza melodia. Direi un giusto equilibrio tra Detroit ed influenze tedesche, ecco.
Mark: La melodia è la relazione che corre nella mia musica e credo anche che ogni brano debba avere un senso di spazio. Nel corso degli anni ho avuto molte influenze ma credo che quelle più importanti siano nella musica dove c’è melodia ed accordi interessanti.
Potresti descriverci il tuo setup in studio? Con cosa produci musica attualmente?
Abbiamo uno studio piuttosto grande. Il computer ha un ruolo marginale, in genere vene utilizzato soltanto per registrare il mix finale.
Matt: attualmente produco molto con i miei sintetizzatori modulari. Il Roland 100m, Oberheim SEM, Arp 2600 e Eurorack sono quelli ai quali ho dedicato maggior interesse negli ultimi tempi. Ho utilizzato anche il Synclavier System e l’E-mu per il lavoro di campionamento. Tutto questo si combina con una consolle Toft con effetti esterni.
Altri strumenti preferiti sono PPG Wave 2.2, Oberheim OBX e Roland Jupiter-4.
Mark: come Matt sono più orientato verso l’utilizzo di hardware piuttosto che con il computer. Di solito amo utilizzare strumenti come il Jupiter 8, Arp 2600, Prophet 5, Waldorf Microwave, Emu Emulator. Anch’io sono devoto alle Eurorack machine!
Dove hai registrato il podcast? E cosa puoi dirci in merito?
Abbiamo registrato questo podcast nel nostro studio a Toronto utilizzando sintetizzatori analogici e campionatori hardware. Anche gli effetti sono stati applicati con un riverbero analogico ed una vecchia unità multi effetto. Questo mix è una miscela dei suoni miei e di Mark, li abbiamo remixati e variati per puro divertimento, alcuni brani hanno preso una forma totalmente differente da suonare come nuovi.
Su cosa stai lavorando al momento?
Matt: a giugno ho fatto uscire un Ep digitale sulla mia label Obsolete Components intitolato Uranium Melts ed ho appena finito di esibirmi in una serie di festival canadesi. Ora sono pronto a registrare nuova musica, sia upbeat che ambient. Sono molto entusiasta delle prossime releases della label.
Mark: stò ultimando un Ep per la Obsolete Components ed alcuni mix per altre etichette. Il mio prossimo progetto sarà quello di costruire un sintetizzatore modulare.
Chi o cosa è la tua maggiore ispirazione?
Matt: prendo molta ispirazione da ciò che mi circonda. I mesi invernali in Canada sono molto prolifici in tal senso. Lavorare con i sintetizzatori modulari e tirar fuori qualcosa dal nulla.
Mark: traggo ispirazione dalla sperimentazione su nuove tecniche di registrazione, dalle ore passate sui sintetizzatori modulari. Creare nuove texture e suoni mi spinge sempre verso altre direzioni. Ci sono moltissimi artisti che mi hanno ispirato durante gli anni, troppi per poterli elencare. I miei brani nascono da condizioni particolari, sono molto lunatico.
ENGLISH
To start out, can you tell us how you got into djing and producing electronic music?
We started out when we were very young playing with Casio keyboards. By the time I was 14, I upgraded to a moog synthesizer and Mark had a MiniKorg, a Doctor Rhythm and tape machine. At the time our music was a bit more industrial based, but slowly evolved into ambient and then different forms of techno and house.
We have never Dj’d really, just went right into production, as synthesizers/samplers fascinated us.
How do you define/describe the music you make and play?
Matt: I would say Deep with elements of melody and chord structure. Usually it has some element of Dub, minimalism house and techno. However melody is key. There is too much electronic music without it.
I would say I have an even balance of Detroit and German influence in my music.
Mark: Melody is always something I have connected with. However a sense of space is also very important in a track. Over the years there have been many influences, but it seems that the ones with prominent melodies and interesting chords have stuck with me.
Could you describe your current studio setup? What are you making music with?
Our current studio is quite large. The computer generally plays a very small roll in the production. That is basically just capturing the final mix.
Matt: currently I have been doing a lot with my modular synths. The Roland 100m, Oberheim SEM, Arp 2600 and a Eurorack custom modular have gotten most of my attention lately. I have also been using a Synclavier system and E-mu Emulator II for most of the sampling work. All of it gets mixed on a toft console with outboard effects.
A few other favorites I turn to are the PPG Wave 2.2, Oberheim OBX and Roland Jupiter-4.
Mark: like Matt I gravitate towards hardware machines with lots of hands on controls and less about using the computer. I am always drawn to machines with personalities like the analog synths. I usually turn to synths like the Roland Jupiter 8, Arp 2600, Prophet 5, Waldorf Microwave, Emu Emulator 3, and have been dabbling with the Synclavier system also. I am getting into the Eurorack machines too.
When it comes to mixing I feel like having hands on control is the best for me. I don’t care for the sound of a digital summing buss so, A real mixing console like the Toft is what I prefer. We have been experimenting with different tape machines to get interesting results.
Where did you record this podcast and what can you tell us about it?
We recorded this in our home studio in Toronto utilizing all of our analog synthesizers and hardware samplers. All of the effects processing is also done with old hardware reverb and multi fx units. This podcast is a mixture of both Mark’s and my catalog.. that we have re-mixed and changed up for fun. Some of the tracks have also taken such new shape that they are completely different and new tracks all together.
What are you working on at the moment?
Matt: in June I had put out a digital EP on my label Obsolete Components called “Uranium Melts” and
I just finished a performing at a few canadian electronic music festivals. I am getting ready to record more music, both upbeat and ambient. I am very excited about the next few releases on our label.
Mark: I am working on finishing an EP for Obsolete Components and also some mixes for other labels. Matt and I have been playing some live gigs through out the summer. My next really big project is to build a modular synthesizer.
Who/what is your biggest inspiration?
Matt: I get a lot of inspiration from my surroundings. Fall and Winter in Canada tend to flood me with ideas. Working with modular synths and being able to create a patch from nothing is one way I get inspired to work on music. A whole song can come to me quickly when I work this way. The best part of this is that because it can’t be saved, I feel I am in the moment. Sitting at a computer monitor slows this down for me.
Mark: I get my inspiration by experimenting with new recording techniques, hours of sitting in from of synthesizers and processing sounds through effects units. Coming up with odd sounds and textures always pushes me in new directions. There are countless artists that have inspired me over the years, too many to list here.As for writing I tend to make my tracks based on odd situations, moody seasons. As cliche as it is, relationships always seem to evoke emotions so its easy to draw from that place as well.
Tracklisting:
01. Two Places – Matt Thibideau ( Deep Data, Berlin )
02. Lost Again- Repair (Sub-Static, Berlin)
03. Surface II- Matt Thibideau (Chair Recordings, Toronto)
04. Silent Waiting – Mark Thibideau (Sub-Static, Berlin)
05. Never Ending – Matt Thibideau (Oboslete Components, Toronto)
06. Dismantled Platforms – Repair (Thoughtless, Toronto)
07. Uranium Melts – Matt Thibideau (Oboslete Components, Toronto)
08. A5 Dub -Mark Thibideau (Lantern Records, Japan)
09. Night Drive -Matt Thibideau (Eclipse Music, Italy)
10. October – Mark Thibideau (Oboslete Components, Toronto)
11. Partial – Matt Thibideau (Oboslete Components, Toronto)