- Italiano
- English
Per iniziare puoi dirci in che modo ti sei avvicinato alla produzione musicale ed all’arte del djing?
Ho iniziato a fare il Dj a 14 anni, quindi oltre 15 anni fa. Ho iniziato come turntablist mixando e scratchando su basi hip hop. Suonare l’hip hop mi ha fatto interessare ai sample che i produttori campionavano dai vari dischi funk e soul, quindi da li ho cominciato a comprare 45giri costosi ed a scavare nella polvere.
Iniziai a suonare nei club a 16 anni e li fu subito chiaro che la gente non era molto interessata allo scratch ma voleva ballare! Alcuni miei amici erano dei Dj house ed è da loro che ho preso la passione per questo genere e per la disco. Anche se ho avuto una sana dipendenza da Drum & Bass, elettronica e techno.
Il passo alla produzione è stato naturale, semplicemente, dopo qualche anno non puoi rimanere solo dj ed hai delle esigenze produttive.
Ho studiato produzione musicale a Manchester dove ho incontrato il mio amico Nathan Somervlle. Abbiamo iniziato a produrre dubstep, era il suono nuovo (prima di skrillex ed i suoi simili), era un suono così nuovo che sembrava non avere limiti. Facemmo un paio di uscite ed ottenemmo molte date in tutto il regno unito, fu molto divertente. Poi ho ottenuto un lavoro in Juno Records a Londra ed ho fermato la produzione per 4 o 5 anni. Di recente sono tornato a produrre ed ho un paio di release all’orizzonte.
Come definiresti/descriveresti la musica che ami proporre?
Non esiste una curva d’apprendimento definitiva quando si produce, ed infatti si inizia copiando dei produttori o dei brani che ti piacciono. Poi pian piano inizi a modellare il tuo suono, prendendo spunti via via più marginali. Credo il mio suono sia dub abbastanza scuro, mi piace creare delle trame interessanti e giocare con le atmosfere. Inoltre cerco di avere un buon groove, di ballare già sulla mia sedia.
Potresti descriverci il tuo setup in studio? Con cosa produci musica attualmente?
Questo è il mio setup attuale:
1 x Macbook Pro + External Monitor
1 x Ableton 9 (which is fantastic, such a great update to 8)
2 x KRK VXT 6 monitors
1 x M Audio Oxygen 25 – Midi Keyboard
1 x M Audio Trigger Finger – Midi Drum Pad
1 x M Audio Profire 610 Firewire Interface
1 x Technics SL 1200 turntable – for sampling
Come VST sto’ utilizzando Massive, Wave plugin ed in generale amo tutti i plugin di Ableton. Ho appena ordinato Ableton Push e sono curioso di vedere cosa può combinare questa bestiola!
Dove hai registrato il podcast? E cosa puoi dirci in merito?
Ho registrato il podcast in casa mia qui a Londra con 2 technics, un mixer Stanton e dischi in vinile. Niente a che fare con lo snobismo ma preferisco suonare coi vinili e tutta la mia musica la compro in quel formato. Ho registrato prima di andare in studio, trovo che fare un mix prima di andare a produrre sia una cosa di grande ispirazione. Lo descriverei come un mix grezzo e polveroso, seduto al confine tra house e techno.
Su cosa stai lavorando al momento?
Sto’ lavorando ad un Ep per la danese Deso, un remix per la Dabit Records di Milano ed ho appena finito un remix di un brano con Maxi Jazz dei Faithles. Inoltre cerco di mandar avanti le mie due label Sccucci Manucci e Manucci’sMistress quando posso.
Chi o cosa è la tua maggiore ispirazione?
Mi sento molto fortunato a lavorare in un settore che amo e di essere in grado di fare le cose che ho sognato quando ero ragazzino. Cerco di non dar nulla per scontato e di sfruttare al massimo le occasioni che mi si presentano, quindi credo che l’ispirazione viene dalla mia vita, giorno dopo giorno.
Tracklist:
01. Adesse Versions – Pressured (Make Love In Public Spaces)
02. Isherwood – oo3 (Lize)
03. Henry Giles – Track 2 (Rawax)
04. Kirik & Ivanov – Calling (In Paris)
05. Velvet Season & The Hearts of Gold – Fantasy Princess Mr G – A G Moment (Holic Trax)
06. Borrowed Identity – Leave Your Life (Mistress)
07. Doc Daneeka – Walk On In (feat Ratcatcher) (Numbers)
08. MBM – The Bong Song (Untzz)
09. Kid Sublime – Mr Hanz (Dopeness Galore)
10. Paul Woolford – Untitled (Hotflush Recordings)
11. Nick Nikolov – Come Down (Liebe Detail)
I started DJing when I was around 14 years old… so over 15 years ago. I began as a turntablist, mixing and scratching Hip Hop. DJing Hip Hop made me interested in the samples the producers were using to make the tracks, which was a lot of funk and soul and I became obsessed with hunting down the original samples from a my favourite hip hop tracks! Buying expensive 45s on eBay and digging in the crates.
I began DJing in clubs when I was 16 and it soon became apparent that people weren’t so keen on beat juggling and scratching, they wanted to dance. A lot of my friends were DJing house at the time and from there I got into house and disco, whilst also picking up a healthy addiction to Drum & Bass, Electronica and Techno.
It was a natural progression from DJing into production (such a cliché I know)… at one point you could just be a DJ but as time passed it was obvious that I needed to start producing in order to DJ.
I studied music production and business in Manchester where I met my good friend Nathan Somerville. Dubstep was the new sound at the time (7 or 8 years ago, pre Skrillex and his like) and we started producing it together, a mix of proper dub and experimental stuff, it was such a new sound it felt like there were no rules. We had a couple of releases and got to DJ all over the UK, it was good fun. Then I got a job working for Juno Records in London and the production dried up for 4 or 5 years. I have recently started producing again and I have a couple of releases on the horizon!
How do you define/describe the music you make and play?
Production wise, there is definite learning curve, when you first start out you try to copy and imitate the producers and tracks you like, but obviously there is no end game with doing this, there is no point in sounding like X, Y or Z. So for me, I have been trying to mold my own sound, taking on board my musical influences across the board and trying to apply them to my production. I guess my sound is quite dark and dubby, I love playing with atmospheres and effects to create new and interesting textures within my tracks. It also has to have a good groove, it needs to make me want to dance in my chair!
DJing wise… I have such a wide taste in music it’s difficult to describe. Music with a soul I guess.
Could you describe your current studio setup? What are you making music with?
Currently my setup is:
1 x Macbook Pro + External Monitor
1 x Ableton 9 (which is fantastic, such a great update to 8)
2 x KRK VXT 6 monitors
1 x M Audio Oxygen 25 – Midi Keyboard
1 x M Audio Trigger Finger – Midi Drum Pad
1 x M Audio Profire 610 Firewire Interface
1 x Technics SL 1200 turntable – for sampling
VST’s I am using: Massive, Waves Plugins + I love the majority of the Ableton Plugins.
I have just ordered ‘Ableton Push’ too – So I am excited to see what that little beast can do!
Where did you record this podcast and what can you tell us about it?
I recorded the podcast at my home, here in London; it is a vinyl only mix recorded on 2 x Technics SL 1200’s & a Stanton mixer. Nothing to do with vinyl snobbery, I just prefer mixing on vinyl and buy all my music on vinyl.
I recorded it just before I went to the studio… I find having a mix before a studio session helps me get inspired.
I would describe the tracks as quite raw and dusty, sitting at the border of house and techno.
What are you working on at the moment?
At the moment I am working on an EP for Danish house imprint ‘Deso’, a remix of a Coeo track for ‘Dabit Records’ in Milan and I just finished a remix of a track with a Maxi Jazz (of Faithless fame) vocal. I am also slogging away with my two labels Sccucci Manucci and Manucci’s Mistress and DJing out when I can.
Who/what is your biggest inspiration?
I feel very lucky to work in an industry I love and to be able to do the things I dreamt about when I was a kid. I try not to take anything for granted and try to make the most of any opportunities presented to me… So I guess inspiration comes from my day to day life.
Tracklist:
01. Adesse Versions – Pressured (Make Love In Public Spaces)
02. Isherwood – oo3 (Lize)
03. Henry Giles – Track 2 (Rawax)
04. Kirik & Ivanov – Calling (In Paris)
05. Velvet Season & The Hearts of Gold – Fantasy Princess Mr G – A G Moment (Holic Trax)
06. Borrowed Identity – Leave Your Life (Mistress)
07. Doc Daneeka – Walk On In (feat Ratcatcher) (Numbers)
08. MBM – The Bong Song (Untzz)
09. Kid Sublime – Mr Hanz (Dopeness Galore)
10. Paul Woolford – Untitled (Hotflush Recordings)
11. Nick Nikolov – Come Down (Liebe Detail)